Gotowce

Odkryłam niedaleko mnie „Pierogi domowe”. (Sama nie robiłam i nie planuję).

Zazwyczaj unikam takich rzeczy bo tuczą, ale są tak genialne , że szok. Widać ( i czuć) , że kobiety robią domowo i kolejki tam zawsze…. Więc to raczej nie gotowiec. To tak jak w Krakowie jest jeden  sklep z prawdziwym – nie oszukanym – razowcem.

Ale bywają różne gotowce i pewnych lepiej unikać. Raz znalazłam ( w mrożonej marchewce z groszkiem)  …chrząszcza. Właściwie to go nie znalazłam, tylko coś mi zachrzęściło między zębami.

Bywają też ludzie-gotowce z ustalonymi życiorysami, formułkami i zdaniami na każdy temat. Takich unikam natychmiast, choćby byli za darmo, ale smak nie ten…

Taaa i bywają też ludzie – muchomory. Trujący mimo ładnego wyglądu.  Ten opis grzyba pasuje idealnie do niektórych :

Muchomor : 

” TRZON

  • wysokość 8-15 cm, grubość 1-2,5 cm
  • trzon białawy z odcieniem żółtawozielonkawym
  • czasem z zygzakowatym wzorkiem na powierzchni
  • u młodych okazów mięsisty, później gąbczasty, wreszcie pustawy w środku 
  • pierścień duży, wyraźny, gładki lub słabo prążkowany
  • bulwiasto zgrubiała nasada trzonu otoczona jest dobrze rozwiniętą, wysoką, odstającą, czasem porozrywaną pochwą

MIĄŻSZ

  • biały, niezmienny, tuż pod skórką lekko żółtobrunatny
  • kruchy
  • smak łagodny
  • zapach słodkawy, mdły (czasem nieco amoniakalny), może przypominać sztuczny miód lub surowe ziemniaki

ZARODNIKI

  • 8-11 µm, prawie kuliste lub szerokoelipsoidalne, gładkie, bezbarwne
  • wysyp biały

OSTRZEŻENIE!!!

  • śmiertelnie trujący, najgroźniejszy spośród wszystkich grzybów naszych lasów, był i jest nadal powodem tragicznych otruć, często całych rodzin”    
About katarzynatnowak

Moje książki: " Moja mama czarownica. Opowieść o Dorocie Terakowskiej" (Wydawnictwo Literackie, 2005); "Kobieta w wynajętych pokojach" (WL 2007); 'Kasika Mowka" (WL 2010). Jestem pisarką i dziennikarką. Motto: "Przelanie na papier tego co w sobie najlepsze i co najgorsze, bo wtedy odkrywamy nagle, co w nas tkwi, a o czym być może nie wiedzieliśmy. Stąd każda powieść jest specyficzną autobiografią pisarza. Jego radości, ale i jego demonów." M.V. Llosa. Zobacz wszystkie wpisy, których autorem jest katarzynatnowak

Skomentuj

