„Najokrutniejszy miesiąc – kwiecień”

Pisał T.S. Eliot

I coś w tym jest. To miesiąc pomiędzy wiosną a latem, tak jak świt jest pomiędzy nocą a dniem. Taka pora – nie-pora.

Świtu nie lubię, jest w nim coś niepokojącego, pisałam o tym w swoich książkach.

(Nie lubię go tez z prozaicznych powodów, cierpię na bezsenność i szczególnie latem nie znoszę jak nadchodzi świt, a ja dalej przewracam się z boku na bok, a ptaki zaczynają swój koncert).

Kwiecień strasznie się dłuży, pogoda w kółko się zmienia i ma coś wspólnego ze świtem, coś nieokreślonego w sobie. A to zwykle niepokoi…

Kiedy napisałam w ostatniej powieści ( „Kasika Mowka”) zdanie : ” niewyraźna jak świt”, moja redaktorka spytała: czy można być niewyraźnym jak świt?

Odpowiedziałam: tak.

I choć jej – podobnie jak wielu ludziom – świt kojarzy się z narodzinami dnia, skinęła tylko głową na zgodę.

Pamiętam, ale nie wiem gdzie to usłyszałam : „najwięcej ludzi umiera o świcie”. Może to i prawda. Wolę nie sprawdzać.

A poematy i wiersze T.S. Eliota bardzo polecam, byle w dobrym przekładzie.

Ukazała się także jego biografia.

bid,1020,tytul,TS-Eliot,ksiazka.html?ticaid=1e33b

About katarzynatnowak

Moje książki: " Moja mama czarownica. Opowieść o Dorocie Terakowskiej" (Wydawnictwo Literackie, 2005); "Kobieta w wynajętych pokojach" (WL 2007); 'Kasika Mowka" (WL 2010). Jestem pisarką i dziennikarką. Motto: "Przelanie na papier tego co w sobie najlepsze i co najgorsze, bo wtedy odkrywamy nagle, co w nas tkwi, a o czym być może nie wiedzieliśmy. Stąd każda powieść jest specyficzną autobiografią pisarza. Jego radości, ale i jego demonów." M.V. Llosa. Zobacz wszystkie wpisy, których autorem jest katarzynatnowak

Skomentuj

